مقاله/ ولايت و رهبري و دفاع مقدس
ديدگاهها و انديشههاي دفاعي امام خميني (ره) محوريترين مبحث در پيروزي ماست. شناخت انديشهها و ديدگاههاي دفاعي و تفكرات و آگاهي از دلائل امام امت (ره) براي مبارزه عليه مثلث شوم زر و زور و تزوير به ما كمك ميكند اسلام ناب محمد (ص) را آن چنان كه او شناخته بود، بشناسيم و در جهت تحقق اهداف و آرمانهاي اسلام بدون افتادن در مسيرهاي انحرافي و پيروي از منحرفين گام برداريم و مسؤوليتها را همانگونه كه انجام دهيم كه خداوند متعال از ما ميخواهد.
- اسلام و دفاع
- ديدگاههاي دفاعي امام خميني (ره)
معناي لغوي و اصطلاحي جهاد- دفاع:
جهاد از نظر لغوي به دو ريشه «جُهد، جَهد» باز ميگردد. جَهد به معني كوشش با صرف جان و مال است به كار گرفتن تمام امكانات. جُهد به معني گذشتن از مال و جان و صرف تمام نيروها و پذيرفتن سختيها براي رسيدن به هدف.
- جهاد در قرآن:
برحسب مطالعهي يكي از اسلام شناسان معاصر، و فور حداكثر ساليانه 5/23 درصد آيات، مربوط به جهاد ميباشد. اين رقم 5/23 درصد به سال سوم هجرت در مطالعه مزبور نتيجهگيري شده كه اصولاً نزول بيشترين آيات جهاد از سال 12 بعثت شروع ميشود تا در سال سوم هجرت به اوج ميرسد و بعد از سال ششم هجرت اين منحني روبه صعود نموده تا سال هفتم هجرت.
- مباني جهاد و دفاع در اسلام:
«كتب عليكم القتال و هو كره لكم»
(جهاد برشما واجبگرديده و حالآنكه براي شما ناخوشايند و موجب دشوارياست.)
- دفاع و انواع آن:
دفاع امري قراردادي و اعتباري است كه در موقعيتهاي خاص و شرايطي ويژه تعريف و تبيين ميگردد. به طور اصولي، دفاع به معني دفع كردن يا مقابله با مهاجم يا مهاجمين ميباشد.
- مديريت دفاع:
اصل الاصول تحريم معقول، سياستگزاري معقول است كه مسبوق به تجمع، تعهد و تخصص ميباشد.
- زمينههاي دفاع:
نهضت امام (ره) ادامه دهندهي نهضت امام حسين (ع) و حلقهي اتصال نهضت قائم آل محمد (ص) حضرت ولي عضر (عج) ميباشد.
- نحوه دفاع:
1- دعوت به قيام
2- حفظ اتحاد و وحدت اسلامي
3- نفي سلطه پذيري و سلطهگري
4- سازش ناپذيري در مقابل دشمن
5- دفاع از سرحدات اسلامي
6- حمايت از نهضتهاي آزاديبخش
7- تشكيل هستههاي مقاومت در جهان
- امكان دفاع
ديدگاه امام راحل (ره) نسبت به امكانات و ابزار لازم براي دفاع ديدگاهي اختصاصي است:
«ما افتخار ميكنيم كه در اين نبرد طولاني و نابرابر فقط با تكيه بر سلاح ايمان و توكّل بر خداي بزرگ و دعاي بقيها... (عج) اعتماد به نفس و همّت دلاورمردان و شير زنانِ صحنه كارزار، به پيروزي رسيدهايم.»
- دفاع در كلام حضرت امام خميني (ره):
از ميان تمام برداشتهايي كه از نظريه دفاع شده، شايد كاملترين و وسيعترين برداشت را امام بزرگوار درباره اين مقوله با عبارتي از قبيل جهاد و بسيج در آثار خود ذكر كرده است، محدوده دفاع از نظر ايشان تنها به دفاع نظامي ختم نميشود.
- رسالت ما در دفاع از ارزشها از ديدگاه امام خميني (ره):
حضرت امام (ره) وظيفهي خطير دفاع از ارزشهاي اسلامي را وظيفهي همه ميدانند و همه را مسئول
- آثار دفاع:
حركت قاطعانه و سازش ناپذير و ستمسوز حضرت امام (ره) در دفاع آثاري را بر جاي گذاشته است.
- بركات دفاع در جنگ تحميلي:
1- جنگ عامل وحدت
2- جنگ رسواكننده مخالفت اسلام
3- شكسته شدن ابهّت دو ابرقدرت
4- جنگ و تجربهي علمي دفاع
5- معرفي قدرت اسلام
6- جنگ عامل اتكاء به خود
7- جنگ عامل شكوفايي استعدادها
8- جنگ اثبات توانائيها
ضرورت و اهميت آن به اين دليل است كه يكي از عوامل كاهش انحرافات و آسيبهاي اجتماعي ايجاد همبستگي در جامعه میباشد و همه صاحبنظران جامعهشناسي بر آن اتفاق نظر دارند. اتصال معنوي مهمترين عامل همبستگي است. اين موضوع در ارتباط با زنده نگه داشتن راه و كلام شهيد در تداوم نسلها ميباشد و علت گزينش كتاب مطالعات اجتماعي، پايه بودن و الزامي بودن آن براي كليه رشتههاست. يكى از رسالتهاي آموزش و پرورش در كنار ساير نهادها و ارگانها انتقالتوأم با متعالي ساختن ارزشها به نسل جوان ميباشد و همچنين، بنياد حفظ ارزشهای دفاع مقدس آن را از اولويتها قرار داده است. پس از نتيجه نهايي پيشنهاداتي ارائه شده و بعد محدوديتها مطرح گرديده است. از مهمترين محدوديتها نداشتن پيشينه تحقيق با ساختار منطقي و علمي در اين زمينه بود كه محقق اميدوار است اين تحقيق هر چند كه عاري از نقص نميباشد، ولي ميتواند پيشينهاي منطقي شود براي كسانی كه صادقانه در اين راه گام ميگذارند.
- ديدگاههاي دفاعي امام خميني (ره)
معناي لغوي و اصطلاحي جهاد- دفاع:
جهاد از نظر لغوي به دو ريشه «جُهد، جَهد» باز ميگردد. جَهد به معني كوشش با صرف جان و مال است به كار گرفتن تمام امكانات. جُهد به معني گذشتن از مال و جان و صرف تمام نيروها و پذيرفتن سختيها براي رسيدن به هدف.
- جهاد در قرآن:
برحسب مطالعهي يكي از اسلام شناسان معاصر، و فور حداكثر ساليانه 5/23 درصد آيات، مربوط به جهاد ميباشد. اين رقم 5/23 درصد به سال سوم هجرت در مطالعه مزبور نتيجهگيري شده كه اصولاً نزول بيشترين آيات جهاد از سال 12 بعثت شروع ميشود تا در سال سوم هجرت به اوج ميرسد و بعد از سال ششم هجرت اين منحني روبه صعود نموده تا سال هفتم هجرت.
- مباني جهاد و دفاع در اسلام:
«كتب عليكم القتال و هو كره لكم»
(جهاد برشما واجبگرديده و حالآنكه براي شما ناخوشايند و موجب دشوارياست.)
- دفاع و انواع آن:
دفاع امري قراردادي و اعتباري است كه در موقعيتهاي خاص و شرايطي ويژه تعريف و تبيين ميگردد. به طور اصولي، دفاع به معني دفع كردن يا مقابله با مهاجم يا مهاجمين ميباشد.
- مديريت دفاع:
اصل الاصول تحريم معقول، سياستگزاري معقول است كه مسبوق به تجمع، تعهد و تخصص ميباشد.
- زمينههاي دفاع:
نهضت امام (ره) ادامه دهندهي نهضت امام حسين (ع) و حلقهي اتصال نهضت قائم آل محمد (ص) حضرت ولي عضر (عج) ميباشد.
- نحوه دفاع:
1- دعوت به قيام
2- حفظ اتحاد و وحدت اسلامي
3- نفي سلطه پذيري و سلطهگري
4- سازش ناپذيري در مقابل دشمن
5- دفاع از سرحدات اسلامي
6- حمايت از نهضتهاي آزاديبخش
7- تشكيل هستههاي مقاومت در جهان
- امكان دفاع
ديدگاه امام راحل (ره) نسبت به امكانات و ابزار لازم براي دفاع ديدگاهي اختصاصي است:
«ما افتخار ميكنيم كه در اين نبرد طولاني و نابرابر فقط با تكيه بر سلاح ايمان و توكّل بر خداي بزرگ و دعاي بقيها... (عج) اعتماد به نفس و همّت دلاورمردان و شير زنانِ صحنه كارزار، به پيروزي رسيدهايم.»
- دفاع در كلام حضرت امام خميني (ره):
از ميان تمام برداشتهايي كه از نظريه دفاع شده، شايد كاملترين و وسيعترين برداشت را امام بزرگوار درباره اين مقوله با عبارتي از قبيل جهاد و بسيج در آثار خود ذكر كرده است، محدوده دفاع از نظر ايشان تنها به دفاع نظامي ختم نميشود.
- رسالت ما در دفاع از ارزشها از ديدگاه امام خميني (ره):
حضرت امام (ره) وظيفهي خطير دفاع از ارزشهاي اسلامي را وظيفهي همه ميدانند و همه را مسئول
- آثار دفاع:
حركت قاطعانه و سازش ناپذير و ستمسوز حضرت امام (ره) در دفاع آثاري را بر جاي گذاشته است.
- بركات دفاع در جنگ تحميلي:
1- جنگ عامل وحدت
2- جنگ رسواكننده مخالفت اسلام
3- شكسته شدن ابهّت دو ابرقدرت
4- جنگ و تجربهي علمي دفاع
5- معرفي قدرت اسلام
6- جنگ عامل اتكاء به خود
7- جنگ عامل شكوفايي استعدادها
8- جنگ اثبات توانائيها
ضرورت و اهميت آن به اين دليل است كه يكي از عوامل كاهش انحرافات و آسيبهاي اجتماعي ايجاد همبستگي در جامعه میباشد و همه صاحبنظران جامعهشناسي بر آن اتفاق نظر دارند. اتصال معنوي مهمترين عامل همبستگي است. اين موضوع در ارتباط با زنده نگه داشتن راه و كلام شهيد در تداوم نسلها ميباشد و علت گزينش كتاب مطالعات اجتماعي، پايه بودن و الزامي بودن آن براي كليه رشتههاست. يكى از رسالتهاي آموزش و پرورش در كنار ساير نهادها و ارگانها انتقالتوأم با متعالي ساختن ارزشها به نسل جوان ميباشد و همچنين، بنياد حفظ ارزشهای دفاع مقدس آن را از اولويتها قرار داده است. پس از نتيجه نهايي پيشنهاداتي ارائه شده و بعد محدوديتها مطرح گرديده است. از مهمترين محدوديتها نداشتن پيشينه تحقيق با ساختار منطقي و علمي در اين زمينه بود كه محقق اميدوار است اين تحقيق هر چند كه عاري از نقص نميباشد، ولي ميتواند پيشينهاي منطقي شود براي كسانی كه صادقانه در اين راه گام ميگذارند.